Jumaat, 28 November 2008

perginyer seOrang hERo ku

arini blk dr keje,
aku dikejutkan dgn berita pemergian
pakcik aku

aku tergamam
kelu..sepi..tangan m'gigil
rase nyer br kelmarin aku b'sua
ku peluk dan ku cium pipi pakNgah
n 1st time aku bg dia duit raye
sempena aku dh mula bekerja thn nie

aku:nape?pakNgah sakit apa??
akak: xde apa..dh ajal dia

pakNgah nie abg kpd ummi aku
ummi ank no.3,
pakNgah ank no.2

sepatutnya mlm nie kami c'br8 besday kakak ku
alang dh kuar b'sama umi
beli sate buat santapan kami
along bilang,jgn bgtau ummi dlu
biar dia selesai mkn
br bgtau

namun,naluri seorg adik bagai sudah merasakan
ummi mkn sikit aje
dia ckp rs xsedap ati..xsedap bdn...
at last,angah pegang tgn ummi
dan khabarkan berita sayu ini

ummi terus menangis
khabarnye baru selang 3hari dia mimpikan pakNgah
pakNgah dan arwah atok ajak ummi pergi ke indonesia
(indonesia=mungkin m'bawa maksud tempat yg jauh)
namun umi khabarkan xdpt ikut bersama
sbb cucu ramai kt rumah..huhu..
begitu skali naluri seorg adik kan?

kami terus blk ke kg mlm tu jugak
ada hikmah aku g amik kete baru khamis smlm..
subhanAllah..sempurna sungguh aturan Tuhan

sayu sungguh hati
menatap wajah arwah
ku kucup dahinya buat kali terakhir
tenang wajahnye
seolah2 t'senyum kpd kami semua
ah..masih t'bayang senyuman dan hilai tawa pakNgah

bila di kg,
kami dikhabarkan

pg tu,pakNgah bwk motor dr Sabak bernaM ke sG.Besar
kire2 30min perjalanan
lepak di umah pakLong dr pg
smpaila ke tghari
bersembang segala mcm hal
xpernah dibuatnye..
menyampaikan berita anak lelaki nyer nk bertunang
(seolah2 menyerahkan tugasnye pd pakLong)
smpai waktu semb jumaat,
pakNgah balik..
solat di masjid sabak bernam
kemudian,balik ke rumah arwah nenek
digantinya sume lampu yg rosak
di tadahnyer air didlm kolah
(seolah2 menyenangkan kami bila pulang nant)
kemudian,dia mau pulang ke rumah nyer
(kire2 5min perjlnn)
tp dia singgah ke pekan dlu..
xtahu apa yg dibeli,
bila mau pulang,minyak motor nyer habis
lalu ditolak motor tu smbil b'jln kaki
smpai dpn 7-11 (kire2 10min b'jln)
ditongkatnyer motor,
dia m'cangkung di tepi motor
melambai bdk sekitar
diminta tlg utk htrkan dia ke hospital
mukanyer pucat
lantas kereta ditahan
xsmpai 10min dh smpai di hospital
namun,doktor mengesahkan
roh pakNgah telah diambil di dlm p'jlnn lg

innalillah....
senangnye dia pergi
tanpa org memangkunye sedar pun
apa yg sedih,
dia tidak bersama ahli keluarganya
di saat dia pergi
sedangkan dia punyai seorang isteri dan 12org anak

pakNgah..yia doakan pakNgah
dicucuri rahmat
dan ditematkan bersama para solehin
al-Fatihah!

2 ulasan:

~Princess of Pisces~ berkata...

Aku sesak dada bila baca cerita-cerita macam ni. Ya.. sape yang pernah rasa kehilangan je yang tahu apa rasanya. Am, takziah untuk engkau dan seluruh keluarga.

*speechless*

kaSih.CinTa.GadiS berkata...

thanx shie... ='(